fredag 27. mars 2009

Lurte med meg kamera inn i pyramiden

VG skriver idag at det blir nye regler for turistene som besøker Giza pyramidene i Kairo. Selv møtte vi svært aggresive kamelførere som ville ha oss opp på kamelene deres når vi besøkte stedet en gang i 2005. Når man først er kommet opp blir man livredd av høyden og dermed stiger prisen for å komme ned igjen. Det var plutselig blitt fotoforbud i pyramidene da vi var der. De fleste valgte derfor å besøke et gravkammer bak de store pyramidene hvor det var lov å fotografere. Selv valgte vi å gå inn i den store Kefren pyramiden. Når vi først var ved Giza så måtte vi bare oppleve å komme inn i den kollosale stenbygningen. De sier det er nok stein til å gjerde inn hele kystlinjen til Spania. Vel, vi ble møtt av en metaldetektor ved inngangen så alt håp om å få med kameraet inn så ut til å være ute. Men diabetiker og pumpebruker som jeg er så tok jeg fram min insulinpumpe og viste den fram da det pep i detektoren. Dermed fikk jeg ledet bort oppmerksomheten og jeg fikk lett med meg kameraet som jeg hadde i handa. Spennende var det og midt inne i pyramiden var det et lite rom. Hva skulle man med dette lille rommet i den enorme bygningen. Vel, svaret på det må du spørre egyptologene om....